Największy proceder z wyłudzaniem cudzych danych dotyczy kredytów. Prób popełnienia przestępstwa o tym charakterze jest średnio ponad trzydzieści dziennie.
W obliczu rosnącej liczby prób wyłudzeń zauważanych w ostatnich latach, niezmiernie ważna jest prawidłowa reakcja każdego, kto utraci swój dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. Apelujemy, aby każdy utracony dokument jak najszybciej zastrzec w banku – radzi Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich.
I dodaje, że skrócenie czasu od momentu utraty dokumentu do zgłoszenia tego faktu w banku może okazać się kluczowe, aby mógł zadziałać skutecznie System Dokumentów Zastrzeżonych.
Uwaga na fałszywe strony banków
A dane, jak wylicza Gazeta Pomorska, są zatrważające. Zaledwie w pierwszym kwartale bieżącego roku próby wyłudzeń sięgnęły aż 82,9 miliona złotych, a to o ponad połowę więcej niż przed rokiem.
System Dokumentów Zastrzeżonych. Ta baza uchroni cię przed kradzieżą danych
Jak zatem skutecznie zastrzec dane, gdy podejrzewamy, że padliśmy ofiarą próby ich wykradzenia? Najłatwiej zrobić to w swoim banku, a konkretnie w Systemie Dokumentów Zastrzeżonych. To ogólnopolska baza skradzionych i zgubionych dokumentów.
Można też bezpośrednio zgłosić się do banku, ale telefonicznie obsługują to tylko niektóre z nich. Warto też o utracie dokumentu powiadomić policję lub gminę, która go wydała. By zwiększyć bezpieczeństwo swoich danych, warto także zastrzec swój PESEL. Można to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub przez system bankowości elektronicznej.
Zastrzeżenie PESEL-u, od czerwca br. zobowiązane będą sprawdzać banki i inne instytucje przed udzieleniem pożyczek lub kredytów.
Napisz komentarz
Komentarze