Zagubienie czy kradzież smartfonu to zawsze duże zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa jego właściciela. Zainstalowana aplikacja mObywatel stwarza znalazcom czy złodziejom nowe możliwości, choć oczywiście należy pamiętać, że jest ona chroniona osobnym kodem lub biometrią. Prawdopodobieństwo, że ktoś będzie w stanie odblokować aplikację, jest niskie, ale nie zerowe.
Wystarczy, że przed kradzieżą złodziej podpatrzy wpisywane PIN-y, by dotrzeć do bardzo wrażliwych informacji i uzyskać dostęp do usług publicznych, z których może korzystać w imieniu okradzionego. Może także próbować legitymować się jego dowodem osobistym w wersji elektronicznej. Co zatem zrobić, gdy utracimy smartfon z zainstalowaną aplikacją mObywatel?
Na koncie mObywatela w serwisie X ministerstwo cyfryzacji opublikowało oficjalne zalecenia w tej sprawie. Resort potwierdza, że w razie utraty urządzenia warto poświęcić uwagę aby zablokować dostęp do aplikacji. Oczywiście, jeśli zdalnie zablokujemy urządzenie, zmieni to niewiele, niemniej warto dmuchać na zimne i powiadomić o kradzieży lub zaginięciu administrację mObywatela.
Aby tego dokonać, należy skontaktować się z numerem telefonicznym +42 253 54 74. Tam wystarczy zgłosić incydent, aby w aplikacji mObywatel zainstalowanej na urządzeniu zostały ukryte wszystkie dodane do niej dokumenty. Nie będzie możliwe ich przeglądanie oraz wykorzystanie przez inne osoby.
Blokada dokumentów w mObywatelu za pośrednictwem infolinii nie jest jedynym sposobem zabezpieczenia aplikacji na skradzionym lub zagubionym urządzeniu. Równie skuteczna, jeśli oczywiście dysponujemy nowym czy zapasowym smartfonem, jest po prostu nowa instalacja i aktywacja na nim programu. mObywatel uniemożliwia korzystanie z dwóch instancji jednocześnie, więc jeśli aktywujemy aplikację na nowym urządzeniu, to na drugim automatycznie zostanie ona zdezaktywowana.
Napisz komentarz
Komentarze