- Z sukcesem zakończyliśmy największą w regionie inwestycję na drogach wojewódzkich. Trasa ta ma kluczowe znaczenie dla połączenia północnej części regionu z autostradą A1 – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Na tym nie koniec. Pracujemy już nad realizacją kolejnego ważnego zadania – obwodnicy, która wyprowadzi ruch tranzytowy poza Lisewo.
W uroczystym otwarciu wzięli udział także starosta chełmiński Zdzisław Gamański, starosta wąbrzeski Krzysztof Maćkiewicz, wójt Lisewa Jakub Kochowicz i wójt Stolna Jerzy Rabeszko oraz radni województwa Katarzyna Lubańska, Robert Malinowski i Tadeusz Pogoda.
Prace budowlane były podzielone na dwa etapy. Za przebudowę obu odcinków odpowiadało konsorcjum firm Kobylarnia SA i Mirbud.
W ramach modernizacji jezdnia została wzmocniona i poszerzona do 7 metrów, a wzdłuż niej powstało szerokie pobocze. W kilku punktach skorygowano także przebieg drogi, co pozwoliło ominąć miejscowość Kamlarki od strony północnej i uniknąć wyburzeń. Zniknął także niebezpieczny łuk pomiędzy Cepnem i Kamlarkami. W Krusinie, w miejscu obecnego skrzyżowania z drogami na Paparzyn i Bartlewo, wybudowano rondo. Takie rozwiązanie zastosowano także w Lisewie na połączeniu ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska.
Skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite, przebiegające w pobliżu przejazdu kolejowego, zostały od niego odsunięte. W Lisewie powstało stanowisko do ważenia, a w Stolnie drogowa stacja meteorologiczna.
Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem powstało łącznie pięć skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda wybudowano na styku drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek.
Dzięki wsparciu samorządów lokalnych – gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźno – na całym zmodernizowanym odcinku powstały bezpieczne, oddzielone od jezdni ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Wkład finansowy samorządów lokalnych w realizację tej części inwestycji to 4,3 mln złotych. W przedsięwzięciu uczestniczyły też samorządy powiatów chełmińskiego i wąbrzeskiego, które – podobnie jak gminy – przekazały grunty pod budowę.
Wykonawca dokończy jeszcze sadzenie wzdłuż drogi ponad pięciu tysięcy drzew.
Z myślą o wyprowadzeniu tranzytu z Lisewa przygotowujemy się również do budowy obwodnicy tej miejscowości. Trwa aktualizacja dokumentacji projektowej (koszt: 578 tys. zł). Trasa ominie Lisewo od północy i będzie miała długość około 2,7 km. Przy zadaniu współpracują samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, gminy Lisewa i powiatu chełmińskiego.
Inwestycja w liczbach:
- 28,6 km to długość całej modernizowanej trasy (Lisewo-Wąbrzeźno 14,5 km; Stolno-Lisewo 14 km)
- koszt prac budowlanych 138 mln zł, w tym na odcinkach:
Lisewo-Wąbrzeźno 69 mln zł,
Stolno-Lisewo 69 mln zł
- wartość całej inwestycji: 177 mln zł
- gwarancja: 7 lat
- liczba wszystkich skrzyżowań - 31 (w tym 7 rond)
- liczba słupów oświetleniowych - 460
- długość wszystkich dróg rowerowych i chodników – 32 696 m
- objętość mieszanek asfaltowo-bitumicznych (jezdnia, zjazdy, ścieżki, skrzyżowania) - ok. 32 tyś. m3
- liczba drzew do zasadzenia – 5 184
- długość barier rurowych – 5 371 m
- długość barier sprężystych – 1 545 m
- liczba przejść dla pieszych – 46
- liczba przepustów pod zjazdami – 307
- przebudowa przejazdu kolejowego – 1 (w Kornatowie)
- budowa przepompowni - 3 (Krusin, Płużnica, Lisewo)
- budowa stacji meteorologicznej – 1 (w Stolnie)
- nośność drogi - 11,5 tony na oś
- przebudowany odcinek przebiega przez 2 powiaty (chełmiński i wąbrzeski) i 5 gmin (Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk i Wąbrzeźno).
Napisz komentarz
Komentarze